سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

91/8/28
12:22 ص

مصطفی کواکبیان کارشناس مسائل بین المللی درخصوص موضوع رابطه با آمریکا معتقد است این رابطه شرعا حرام یا واجب نیست و دستگاه دیپلماسی باید براساس منافع ملی این موضوع را بررسی کند، از طرف دیگر متکی وزیر سابق خارجه معتقد است رابطه با ایران در بدنه حاکمیت آمریکا مطرح نیست و آمریکایی ها به این نتیجه که مقابل ایران اقدام مسالمت آمیز داشته باشند، نرسیده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس هشتم و عضو جریان اصلاح طلب و منوچهر متکی وزیر سابقه خارجه پنجشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی "دیروز، امروز، فردا" در خصوص ابعاد مختلف رابطه با آمریکا و وضعیت گذشته حال و آینده این رابطه از منظر کارشناسی گفتگو کردند.
در آغاز برنامه کواکبیان در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره ارزیابی‌اش از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا از یک طرف و صحبت‌های اخیر اوباما در خصوص مذاکرات با ایران از طرف دیگر اظهار داشت: معتقدم آمریکایی‌ها دنبال استراتژی مدون خود هستند که گاهی اقتضا می کند از طریق تهدید و گاهی با نرمش راه خود را پیش بگیرند.
وی افزود: آمریکایی‌ها دنبال تز معروف هویج و چماق هستند این از روش‌هایی است که در عرصه دیپلماتیک سلطه گران به کار می‌گیرند. گاهی چماق را بالا می برند و تهدید می‌کنند و گاهی با حلوا و هویج می خواهند طرف را مجذوب خود کنند.
کواکبیان گفت: درست است که تناقض رفتاری و گفتاری می‌بینیم اما آنها کار خودشان را می کنند باید ببینیم ما چه روش‌هایی در برابر آنها خواهیم داشت.
متکی وزیر سابق خارجه در ادامه این گفتگو در خصوص فعال شدن رسانه‌های آمریکا درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: اوباما پس از 10 روز از پیروزی‌اش در انتخابات نخستین حضور رسانه‌ای را داشت وبه 9 سوال پاسخ داد. نوع سوالات و ادبیات اوباما تقریباً می‌تواند به ما کمک کند که وضعیت اوباما و دولت آتی چگونه است. اوباما در این دوره مسلط‌ تر حرف می‌زند اما به موضوعات اساسی که می‌رسد نگرانی او را مشاهده می کنیم. در مساله پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق تاکید می‌شود که علت استعفای او مساله اخلاقی بوده و وقتی سوال می شود که آیا اطلاعات سری هم از آمریکا داده است اوباما سعی می‌کند بگوید چنین نبوده بنابراین به نظر مساله اخلاقی یک پوشش است.


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ