سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

91/8/28
12:22 ص

ادعاهای جدید دیپلمات‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران، بررسی هزینه‌های جنگ احتمالی ایران و آمریکا، گفت‌و‌گوی نمایندگان کشورهای 1+5 برای هماهنگی سیاست‌ها در قبال ایران، ابراز تمایل ایران به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به غزه از سوی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر صبح امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به ادعای جدید دیپلمات‌های غربی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران مربوط می شود، که بنا بر آن، بار دیگر در آستانه مذاکره‌ای جدید میان ایران و آژانس، اخبار و شایعات منفی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شدت گرفته است.
در این باره، روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی «فردو» اینک به آستانه دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای رسیده است.

بنا بر ادعای یکی از این دیپلمات‌ها، ایران از نظر فنی می‌تواند تا تنها چند روز غنی‌سازی اورانیوم در فردو را گسترش دهد و این امر با دو برابر کردن میزان کنونی اورانیوم این کشور، ایران را قادر می‌سازد تا تنها سه ماه یک بمب هسته‌ای بسازد.

واشنگتن پست می‌نویسد، این بر خلاف گفته مقامات اسرائیلی است که پیش از این از کاهش سرعت و حجم غنی‌سازی در ایران سخن گفته بود.
اما نکته جالب درباره این خبر اینجاست که خبرگزاری‌های «آسوشیتدپرس» و «رویترز» ـ که نخستین انتشار دهندگان آن بوده‌اند ـ همزمان این کار را انجام داده‌اند. این در حالی است که عموماً اخبار مربوط به منابع نا‌شناس، به عنوان خبر اختصاصی خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود و دسترسی همزمان این دو خبرگزاری به این دیپلمات‌های بی‌نام و نشان، موضوعی بسیار جالب توجه است.
اما در همین حال، در خبری در نوع خود شایان توجه، سایت شبکه خبری «سی ان ان» به بررسیهزینه‌های حمله احتمالی آمریکا به ایران پرداخته است. به نوشته این روزنامه، بر پایه گزارشی که «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» منتشر کرده، هزینه‌های یک جنگ تمام عیار با ایران، شامل به‌کار‌گیری نیروهای زمینی، به رقمی معادل دو تریلیون دلار خواهد رسید، ولی این رقم، تنها مربوط به سه ماه نخست است و در صورت تداوم درگیری، می‌تواند تا سه تریلیون دلار افزایش یابد.
در این گزارش اشاره شده که انجام یک حمله همه‌جانبه به ایران از سوی آمریکا محتمل نیست؛ اما چنین فرضی به عنوان یکی از سناریوهای ممکن مطرح شده است.


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ